tiistai 3. toukokuuta 2016

Romukasan päivittelyä

Sain viime vuonna kasattua loppukesästä jäykkäperän. Jos oikein muistan, ostin ainoastaan eturattaan uutena kaupasta. Kaikki muut osat olivat käytettyjä, kaverilta saatuja tai muuten nurkissa lojuvia. Sen verran innostuin jäykkistelystä, että Sappeen kisakin tuli ajettua sillä. Reissuja lukuun ottamatta ajoin käytännössä koko talven jäykkäperällä ja pikku hiljaa tuli päiviteltyä muutamia osia, kun sopivia käytettyjä osui kohdalle. Tmarsin mekaanisen hissitolpan tilasin kyllä uutena. Sain kaverilta talvella 160 joustavan Lyrikin 100-millisen Float 32:n tilalle. Pyörän geometria muuttui aika paljon, keskiö nousi ja entisestään lyhyehkö reach pieneni. Yritin tykätä pyörästä, mutta pitkin talvea mietiskelin rungon päivitystä, jos sopiva käytetty osuisi kohdalle tai jos budjetti sallisi, ehkä uusikin runko tulisi kyseeseen.

Jäykkistelyä Kivikossa

Pitkään katselin eri vaihtoehtoja ja kun lopulta sain vanhaa pyöräkamaa myytyä, päätin ostaa uuden rungon. Pyörittelin geometriataulukoita ja katselin runkojen speksejä. Järkevimpään hintaan, vähimmillä päivityksillä ja mielestäni sopivimmalla geometrialla päädyin vuodelle 2016 päivittyneeseen L-kokoiseen Dartmoorin Primal 27,5:een. Ainoa uusi osa, mitä rungon päivittämiseen tarvitsin, oli ohjainlaakeri. Geometriankin pitäisi olla aika hyvä 160 Lyrikin kanssa, mitä nyt keskiön mataluus (26-kiekot 650b-rungossa) hiukan arvellutti ja keulakulma olisi 66, eikä 65-alkuinen...


Vuokin reissulla

26Bikesillä ei ollut runkoa suoraan varastossa, joten jouduin odottelemaan muutaman ylimääräisen päivän. Kun runko lopulta lähti torstaipäivänä, oli se jo maanantaina Helsingissä. Melkoisen nopeaa toimintaa. Ensisilmäyksellä runko oli tosi hieno ja hyvin viimeistelty. Matala standover ja kivan punainen. Ah.

Arkikiireiden sivussa kasailin pyörän parissa päivässä ja pääsin ensimmäiselle testilenkille. Testiajon aikana siirsin satulan maksimietuasentoon ja stemmin alta otin kaikki spacerit pois. Muuten pyörä tuntui todella maukkaalta, vaikken käsitoipilaana vielä täysiä pystynytkään ajamaan. Matalan keskiön kyllä huomasin kun polkimet kolisivat aiempaa useammin ja polkemista joutui rytmittämään vähän tarkemmin. Seisaaltaan ajaminen taas sopivan kokoisella rungolla... No, ei varmaan tarvi enempää selittää.

Eka testilenkki Kivikossa. Kaulaputkea vielä trimmaukseen ja ehkä eri stemmi

Rungossa olisi sisäiset kaapelinviennit, mutta niiden kanssa en jaksa säätää. En tiedä, onko ongelma todellinen, mutta pääti tukkia ylemmät kaapelin reijät, ettei vettä pääsisi rungon sisään niin paljoa. Pullotelineen ruuvejakaan rungossa ei tullut mukana, joten ne otin vanhasta pyörästä. 650b-renkaalle valmistaja ilmoitti maksimikooksi 2.3". Nyt takana on 2.4" Ibex ja tilaa jää mukavasti. Kiitos 26". Chainstayn suojaksi käärin vahnaa sisuria, kun rungossa ei mitään omaa suojaa ole.

Tilaa on

Reikä tukittu


Nyt vielä pitäisi päättää, lähdenkö endurokauden lämmittelykisaan Meri-Teijoon tällä, vai Ensiolla.


Vuosaaren mäellä

3 kommenttia:

  1. Moro! Millaiset ensikokemukset Tmarsin tolpasta ja mistä tilasit? Itsellä on apinakiikussa mekaaninen Gravity Dropper, joka on pelannut moitteetta nelisen vuotta läpi kesät ja talvet. Läskipyörään ois tarkoitus hankkia vastaava, mutta tuo Gravity Dropper on turhan kallis, joten mielellään kuulisin kokemuksia Tmarsista.

    VastaaPoista
  2. Moro

    Oisko kolmisen kuukautta ollu käytössä ja rupes heilumaan kiertosuunnassakin. Yläasennossahan siinä oli edes takas -suuntaista heittoa jo uutena. Avasin tolpan ja siel oli toisen puolen semmonen ohjuripala murtunu. Lähettävät varaosiksi uusia 3 kpl. Määrästä päätelleen saattais olla ns. kulutusosa..

    Muuten käytössä on ollu hintansa väärti. Eli ei todellakaan smoothi ja nopeatoiminen, mutta kun sen kanssa pääsee sinuiksi ajaa asiansa.

    VastaaPoista